HET
MERKENJOURNAAL
Nieuws en actualiteiten op het gebied van het merkenrecht

TOP 40 - kan dat een merk zijn?

Januari 2023: de TOP 40 lijst wordt voor de 3000ste keer uitgezonden! Hoe weten we, dat deze lijst altijd van dezelfde orgganisatie komt, en niet de lijst van iemand anders zijn top 40 nummers? Omdat de naam als merk is beschermd!
Maar hoe kan dat, zult u zeggen? Een merknaam mag toch niet beschrijvend zijn? Een merk moet toch onderscheidend vermogen hebben? En de naam "top 40" is gewoon een beschrijving voor een lijst van de top 40 nummers?
Het antwoord heet "inburgering". De merkenwet houdt in dat het mogelijk is, dat een teken dat aanvankelijk niet onderscheidend is, toch onderscheidend kan worden. Bijvoorbeeld, als daar lange tijd intensief gebruik van is gemaakt en het publiek dat teken gaat zien als een teken, dat de producten of dienten onderscheidt als zijnde van een bepaalde onderneming of organisatie, in plaats van zomaar - in dit geval, een naam van een lijst.
De TOP 40 geniet al heel veel jaren de staus van een gelidge merkinschrijving.
Een andere keer zullen we ingaan op wat je moet doen als je wilt dat een aanvankelijk niet-onderscheidend teken toch onderscheidend wordt, zodat u een monopolie kunt claimen. Wat is nodig voor "inburgering"?
We geven ook meteen aan, dat het tegenovergestelde kan gebeuren. Een onderscheidend teken kan in de loop der tijd zijn onderscheidende functie verliezen. En u raadt het al, dan spreken we van "uitburgering". Een andere keer zullen we ingaan op wat u moet doen om "uitburgerng" van uw merk te voorkomen!