HET
MERKENJOURNAAL
Nieuws en actualiteiten op het gebied van het merkenrecht

Kun je een plaatsnaam als merk beschermen?


Een supermarktketen met winkels in Wales en Ierland deponeerde de naam ICELAND en een logo met het woord ICELAND in het EU merkenregister. De overheid van IJsland maakte bezwaar tegen de depots op grond van de stelling, dat een plaatsnaam niet kan gelden als merk. Anders zou misleiding kunnen ontstaan (kopers zouden kunnen denken dat de producten uit IJsland komen) en omdat het niet redelijk is om anderen te verbieden om een plaatsnaam te gebruiken.

De "Grand Board" van het EU merkenbureau heeft nu besloten dat de bezwaren terecht waren en heeft beide merkdepots geweigerd. De Grand Board overwoog dat een plaatsnaam soms wel een merknaam kan zijn, maar niet als de naam aan iedereen bekend is, of wordt geassocieerd met de producten of diensten waarvoor bescherming wordt aangevraagd. Reeds in 1999 besloot het Europese Hof van Justitie in de CHIEMSEE beslissing (Chiemsee is een groot meer in Bavria) dat een plaatsnaam niet kon worden beschermd als merk als de naam met de betreffende producten werd geassocieerd, of indien er een kans bestond dat het publiek de plaatsnaam in de toekomst met die producten zou gaan associëren. Denk bijvoorbeeld aan Arizona honing, Darjeeling thee, enz..

Voor de naam CHIEMSEE, gedeponeerd voor sportkleding, was dat niet aannemelijk en daarom kon de naam toen wel worden beschermd.

De ICELAND beslissing viel anders uit voor de deposant, omdat de naam ICELAND wel bij het publiek bekend is, en wordt of kan worden geassocieerd met de bron van de producten (een brede reeks producten die je in supermarkten vindt). Eigenlijk heeft de ICELAND beslissing de oude CHIEMSEE beslissing bevestigd.

Bij het kiezen van een nieuw merk check altijd of de naam wellicht ook een plaatsnaam is.
31 juli 2024
Wendy's Amerika verliest van Wendy's Goes
23 augustus 2022
Portretten registreren - Eerder wel mogelijk, maar niet meer? Of toch wel? Zie updates!